„Program představuje jednodušší cestu k úvěru, který začínající inovativní podniky potřebují k rozjezdu svých odvážných plánů, ale vzhledem k chybějící podnikatelské historii je pro ně obtížné na bankovní financování dosáhnout,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Jde o další z podpor start-upů, na které se MPO a jeho organizace dlouhodobě zaměřují. Postupujeme tak v souladu s Inovační strategií 2019 – 2030 a mottem Czech Republic = Country For The Future.“
Bankovní záruky za úvěry v rámci programu INOSTART se navyšují o 10 p. b. a mohou tak zajišťovat až 70 % jistiny úvěru. „Naše banka dlouhodobě podporuje podnikatele v jejich růstu a přispívá k realizaci inovativních projektů. Díky navýšení námi poskytované záruky u tohoto programu usnadníme přístup ke komerčnímu financování většímu počtu začínajících podnikatelů, kteří mají zajímavé a inovativní nápady, a budou je tak moci zrealizovat,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českomoravské záruční a rozvojové banky (ČMRZB) Jiří Jirásek.
Úvěry z programu INOSTART od 500 tisíc do 15 milionů Kč lze využít na financování nákupu hmotného, nehmotného, investičního a neinvestičního majetku i na pokrytí provozních nákladů. Financování poskytuje Česká spořitelna a záruky za ně vystavuje Českomoravská záruční a rozvojová banka. Žádost o záruku podává žadatel prostřednictvím poboček České spořitelny.
V programu INOSTART Česká spořitelna poskytla úvěry už za 395 milionů Kč. „Česká spořitelna se stala již tradiční adresou pro start-upy hledající financování pro zajímavé, inovativní projekty. Dlouhodobě se snažíme nacházet optimální řešení, která umožňují zavádět tyto nápady do praxe. Ne náhodou jsme v tuzemsku jedinou bankou zapojenou i do programu Inostart,“ zdůrazňuje manažer Business Insight Center v Českém spořitelně Ladislav Dvořák.
„Inovace oslovují stále víc domácích firem a podnikatelů. Loňský průzkum Asociace malých a středních podniků a živnostníků a České spořitelny ukázal, že dvě třetiny malých a středních podniků investují do inovací více než deset procent obratu. To představuje dvacetiprocentní nárůst za posledních pět let,“ dodává ministr Havlíček.
Podle 51 % oslovených firem je hlavním cílem inovací zvýšení tržeb. Třetina inovativních firem míří na zvýšení konkurenceschopnosti a 4 % podniků usilují o získání patentů. Téměř 40 % podnikatelů se hlásí k produktovým inovacím, stále však převažují inovace procesní.