NRB

Podpora elektromobility v číslech: O záruku k úvěru požádalo během 7 měsíců 5 907 podnikatelů

Innovative,Electric,Car,Connected,To,Charging,Station,With,Future,Architecture

V pondělí 14. října ve 14:30 ukončila Národní rozvojová banka příjem žádostí v programu Záruka Elektromobilita, ve kterém spolu s Ministerstvem průmyslu a obchodu nabízela záruky k úvěrům na pořízení elektromobilů, vozidel na vodíkový pohon a dobíjecích stanic. Příjem žádostí byl ukončen z důvodu vyčerpání alokovaných zdrojů. Od spuštění programu do jeho ukončení přijala NRB celkem 5 907 žádostí o záruku.

Program na podporu elektromobility odstartoval 18. března 2024. Teoreticky bylo podle parametrů Výzvy možné, aby NRB přijímala žádosti až do konce září 2025. Tempo, s jakým podnikatelé a firmy žádali o zaručení úvěrů, ale od počátku naznačovalo, že alokovaná částka bude vyčerpána dříve,“ zhodnotil průběh programu Michal Nebeský, člen představenstva NRB s odpovědností za obchod s tím, že peníze na podporu čisté mobility byly vyčerpány během necelých 7 měsíců. „Budoucnost české ekonomiky je v návratných finančních nástrojích, mezi které jednoznačně patří i záruční programy NRB. Umožňují nám totiž opakovaně využívat finanční prostředky a podporovat potřebné oblasti. Věřím, že v budoucnu bude v portfoliu NRB finančních nástrojů přibývat a postupně se sníží také závislost České republiky na dotacích,“ říká Tomáš Nidetzký, předseda představenstva NRB.

Výzva překonala očekávání

Podnikatelé z řad živnostníků a firem mohli v rámci programu Záruka Elektromobilita u NRB žádat o záruku k úvěru poskytnutému leasingovou společností nebo komerční bankou. Získat mohli také finanční příspěvek v rozmezí 200 až 300 tisíc korun. Peníze na podporu čisté mobility jsou čerpány z Národního plánu obnovy, který je financován Evropskou unií. „Výzva překonala naše očekávání. Do 14. října, kdy byl zastaven příjem žádostí, jsme ve spolupráci s NRB evidovali více než 6 100 projektů na nákup vozidel, což je o více než 2 000 vozidel více, než byl závazek vyplývající z Národního plánu obnovy. Podnikatelé rovněž požádali o podporu na instalaci 2 696 dobíjecích stanic,“ uvádí vrchní ředitel sekce hospodářství MPO Eduard Muřický s tím, že v tuto chvíli MPO neplánuje další výzvu na podporu elektromobility pro podnikatele.

Podpora čisté mobility tím však nekončí. Například Ministerstvo životního prostředí připravuje výzvy na nákup bezemisních nákladních vozidel, veřejných dopravních prostředků či vlaků s alternativním pohonem s celkovou alokací několika miliard korun, financovanou z nového programu Modernizačního fondu. Ministerstvo dopravy zase podporuje výstavbu dobíjecí infrastruktury a nákup bateriových trolejbusů či nízkopodlažních tramvají pro Dopravní podnik hl. města Prahy. Dále Ministerstvo pro místní rozvoj pokrývá nákup elektrobusů, vodíkových autobusů, trolejbusů, tramvají a vozidel na bioplyn pro provozovatele veřejné dopravy na území krajů a obcí. V neposlední řadě MPSV pak vyhlásilo výzvu na nákup nízkoemisních vozidel pro sociální služby,“ doplňuje vrchní ředitel Eduard Muřický.

Nejžádanějších značky vozů v programu Záruka Elektromobilita (k 15. 10. 2024) 
  značka počet   značka počet
1. TESLA 2593 6. MG 277
2. Volkswagen 569 7. Mercedes 182
3. Volvo 541 8. Hyundai 158
4. Škoda 533 9. KIA 119
5. BMW 288 10. SsangYong 104

Celková alokace pro program Záruka Elektromobilita byla stanovena na 1,95 miliardy korun. Od spuštění programu do jeho uzavření NRB obdržela celkem 5 907 žádostí o záruku. Podporu již získalo 4 581 podnikatelů. Dalších 237 žádostí bylo schváleno a v současné době NRB zpracovává 1 033 přijatých žádostí. Na finančních příspěvcích Banka dosud vyplatila klientům již 335,4 milionů korun. Mezi žadateli je největší zájem o elektromobily kategorie M1, tedy o osobní vozy. V evidenci NRB jsou žádosti o 5 946 osobních elektromobilů (kategorie M1), 191 užitkových vozů (kategorie N1), tři nákladní vozy (kategorie N2) a 2 696 dobíjecích stanic. Mezi značkami dominuje Tesla, s odstupem pak následuje Volkswagen, Volvo a Škoda. Nejedná se však o finální výsledky programu, nadále totiž pokračuje evidence žádostí, které NRB obdržela před ukončením příjmu žádostí.

Klienty, kteří kompletní žádost o záruku poslali krátce před naplněním alokace, Banka informovala, že vzhledem k vysoké míře již rezervovaných zdrojů a blížícímu se vyčerpání alokace bohužel již není možné garantovat poskytnutí záruky. S dalšími informacemi bude NRB klienty kontaktovat individuálně.

Dotační program Záruka Elektromobilita měl jednoznačně pozitivní dopad na rozvoj bezemisní dopravy v České republice, kde v rámci Evropské unie dlouhodobě patříme mezi nejzaostalejší státy. Skutečnost, že se alespoň částečně podařilo i u nás rozhýbat prodeje elektromobilů, dokreslují i statistiky České leasingové a finanční asociace (ČLFA). Za první pololetí členové ČLFA profinancovali více elektromobilů než za celý loňský rok. Česká leasingová a finanční asociace je i nadále připravena aktivně se zapojit do dalších strategických iniciativ a programů státu, které pomohou modernizovat a ekologizovat vozový park v ČR. Je ale potřeba diskutovat i nad celkovou průmyslovou koncepcí, která bude tyto iniciativy zahrnovat a také objasňovat, proč jsou z dlouhodobého hlediska vice ekonomicky udržitelné,“ uzavírá Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace.

 

Sdílejte tento článek

X
Facebook
Linkedin

Podobné články