Sám to totiž postrádal. Oblečení, které by vydrželo někdy až drsné podmínky nespoutané přírody a které by pořídil na jednom místě. Svoji myšlenku už nepustil z hlavy. A když se vrátil do své rodné země, pustil se do práce.
Značku měl už vymyšlenou. „Radil jsem se o názvu s místními ještě při cestování po Austrálii. Hledal jsem výraz, který by dokázal popsat filozofii toho, co jsem měl v plánu vytvořit. A Bushman to všechno splňuje. Jde o muže, který žije na venkově, je odtržen od civilizace a jde si svojí vlastní cestou,“ vysvětluje Jindřich Melichar. Zbývalo tak dát dohromady tým lidí, sehnat finance, prostory a začít tvořit.
Hlavně se nebát odmítnutí
„Začínali jsme ve čtyřech lidech v jedné kanceláři v Praze na Smíchově. Tam jsme také vymysleli a navrhli první kolekci 20 stylů oblečení vyrobenou z čistě přírodních materiálů. S tou jsme pak chodili po krámcích s outdoorovým oblečením a nabízeli ji prodejcům. Snažili jsme se jim vysvětlit naši filozofii. Nebylo to jednoduché, v prvních několika dveřích nás odmítli. Napočtvrté to už ale vyšlo a o naše oblečení byl ihned zájem,“ vzpomíná na začátky své firmy Jindřich Melichar.
Společnost tak začala nezadržitelně růst. V roce 1997 zahájila výrobu, o rok později prodej a v roce 2001 začala otevírat své první kamenné prodejny. „Z nuly se startuje snadno. Protože tady nic takového nebylo, měli jsme poměrně strmý nárůst tržeb. Brzy jsme se tak dostali do situace, kdy nám došlo, že nechceme, aby naše oblečení bylo pomíchané s jiným, a začali jsme otevírat vlastní prodejny,“ líčí pan Melichar.
Bushman byl zprvu ryze mužskou značkou, vzrůstající poptávka ze strany žen jej ale přiměla k postupnému rozšiřování sortimentu. Dámská kolekce dnes tvoří 30 procent veškerého zboží a tak to již zůstane. Firma totiž klade mnohem větší důraz na praktičnost a kvalitu než na módnost, což se úplně neshoduje s ženským světem. A právě z důvodu zaručení kvality věnuje společnost poměrně dost času výběru a testování materiálů. Ty volí výhradně přírodní, a to i z ekologických důvodů. „Přírodní materiály využíváme nejen kvůli jejich vlastnostem, ale také abychom zbytečně nezatěžovali přírodu. Proto i v našich prodejnách používáme především dřevo a železo, které jsou snadno recyklovatelné,“ vysvětluje stvořitel značky Bushman.
Česká firma, globální značka
Oblečení si zprvu nechávali šít v českých textilních továrnách, ale po úpadku tohoto oboru byli nuceni přesunout výrobu do zemí, jako je Čína, Indie, Kambodža, Bangladéš či Vietnam. „Přestože většinu věcí dnes šijeme v asijských státech, jedná se o moderní továrny, které osobně navštěvujeme a vybíráme. Máme vysoké nároky na kvalitu a etický kodex, a proto třeba neexistuje, aby naše zboží vyráběly děti,“ zdůrazňuje Jindřich Melichar.
Společnost Bushman se tak stále více stává globální značkou, přestože jde o ryze českou firmu. A to je vlastně na celém tom podnikání nejsložitější. „Na jednom konci světa vyrábíme a na druhém prodáváme. Mezi to vstupuje řada faktorů počínaje rizikem změny měnových kurzů, celními překážkami, konče u spolehlivosti dodavatelů a zpoždění dodávek. Obrovské je i samotné finanční zatížení, kdy půl roku před dodáním zboží za něj zaplatíme, a pak ještě tři měsíce trvá, než za něj inkasujeme peníze. Je toho zkrátka tolik, že je to pokaždé pro nás novou výzvou. Smekám před všemi českými firmami, které toto podstupují, protože vím, jak je to nesmírně těžké,“ přibližuje každodenní starosti vlastník značky Bushman.
S ČMZRB pan Melichar přišel do styku přibližně před deseti lety, kdy jeho společnost sídlila v pronajatých kancelářích v Horních Počernicích a k nim měla po okolí propůjčených několik skladů. Firma tak začala hledat nové místo, kam by se mohla přesunout, až narazila na pozemek o rozloze 12 000 m2 mezi Prahou a Benešovem. „Podmínkou pro zisk prostředků na nákup pozemku a vybudování vlastního zázemí od klasických komerčních bank byla záruka od ČMZRB. Na tu jsme dosáhli a nyní nám tu stojí areál, který můžeme přizpůsobit dalšímu rozvoji firmy. V plánu máme postavit ještě jeden sklad a přemýšlíme také nad vývojovým centrem. A za to jsme ČMZRB nesmírně vděční,“ popisuje spolupráci s bankou Jindřich Melichar.
Expanze do USA a větší plochy
Dnes má společnost Bushman v České republice 27 prodejen, na Slovensku a v Bulharsku dalších osm. Přes e-shopy prodává své zboží také v západní Evropě a USA. „Online nám dnes přinese přibližně pětinu tržeb a určitě má vzrůstající tendenci. Přistupujeme k němu ale obezřetně, kamenné prodejny jsou pro nás stále stěžejní a bude tomu tak i nadále,“ říká majitel firmy Bushman.
Dalším plánem společnosti je proto expanze na německý a americký trh, a to právě do instoru. „Chtěli bychom mít v těchto zemích deset až dvacet prodejen s plochou kolem 250 m2, které nebudou pouze výdejnou, ale budou vlajkovou lodí naší značky. Nemáme v plánu být masovou značkou, nechceme ztratit naše unikum a podbízet se, i v zahraničí chceme budovat vyšší level,“ prozrazuje další směřování Bushmanu Jindřich Melichar. A doplňuje, že český a slovenský trh pro něj budou i nadále stěžejní a vše se tu od nich bude odvíjet. Na nich se chce zaměřit především na zvětšování obchodní plochy, aby mohl rozšířit kolekci nabízeného zboží.