Důvěra v potenciál
Unikov spolupracoval se společností IKEA už v roce 2012. Tento fakt byl jedním z hlavních argumentů, když se noví majitelé rozhodovali o koupi Unikovu – znamenal záruku silného a stabilního odběratele. IKEA Unikovu věřila a chtěla, aby spolupráce pokračovala. „Když jsme firmu kupovali, byly zde sice zastaralé výrobní haly, ale celkem kvalitní technologie pro zpracování kovů, několik robotů a prášková lakovna,“ upřesňuje Jindřich Gazda. Tehdy do firmy přišel společně s kolegou Andrejem Majerníkem, který se ujal role generálního ředitele. Díky vloženému kapitálu mohl Unikov fungovat dál. Nedošlo ke změnám ve výrobním programu ani k redukci počtu pracovních míst. Nový výrobek, kovová postel, kterou IKEA už během tohoto léta přinese na trh, si vyžádal velké změny a inovace technologií. „Na novou výrobu se připravujeme už rok. Nechali jsme si vyprojektovat moderní stroje. Půjde hlavně o jednoúčelové automaty, nové lisy, dopravníkové systémy a balicí linku. Do celé výroby bude zavedena automatizace a robotizace,“ vypočítává dnešní majitel firmy.
Zpracování profilů bude automatizováno
Vstupním polotovarem pro výrobu kovového nábytku jsou ocelové profily, proto je jedním z nových strojů řezačka, která dokáže také začistit hrany a materiál umýt a odmastit. Své místo v nové výrobní hale najde i pět plně automatizovaných linek, které dokáží nařezané části profilů dále zpracovat: vyvrtat nebo vylisovat otvory, přivařit zátky nebo matice. Hotové díly pak putují do práškové lakovny a na závěr na balicí linku. Každá část je zabalena do igelitu a vložena do krabice. Krabice jsou automaticky zavírány a ukládány na paletu. Nový je i velký dvousettunový lis, na kterém se lisuje jeden z konstrukčních dílů, sloužící ke spojení trubek. Výrobek si sestaví až zákazník doma, což patří k filozofii IKEA.
Pomohlo výhodné a rychlé financování ČMZRB
Celý projekt rekonstrukce areálu a nákupu nových technologií je poměrně rozsáhlý, obnáší investici 3,5 až 4 miliony eur. „Spolupracujeme s UniCredit Bank a ta s námi také do tohoto projektu vstoupila,“ vysvětluje Jindřich Gazda. Financování celého projektu by však pro UniCredit Bank nebylo komfortní, její pracovníci proto majitelům doporučili obrátit se na Českomoravskou záruční a rozvojovou banku, která jim díky svému programu Expanze dokázala nabídnout nulovou úrokovou sazbu, odklad splátek a projekt dofinancovat.
„Odklad splátek považuji za velmi dobrou podporu podnikání,“ konstatuje šéf Unikovu s tím, že při náběhu výroby je nutné investovat každou korunu právě do výroby samotné. Ve společnosti ocenili také velmi rychlé jednání banky. „První jednání s ČMZRB proběhla v září a v prosinci už byly k dispozici finance,“ pochvalují si flexibilitu této instituce.
Z Moravy do západní Evropy
V Unikovu je od roku 2012 téměř nezměněný tým 150 zaměstnanců, který se ani po zavedení automatických strojů nebude nijak ztenčovat. Automaty pouze nahradí nejnáročnější úkony a přinesou zaměstnancům zlepšení pracovního prostředí. „Moraváci tu odevzdávají kvalitní práci, a možná i proto IKEA našimi výrobky zásobuje hlavně západní trhy,“ slyšíme z úst Jindřicha Gazdy. V rámci IKEA, kam stejné produkty dodávají také výrobci z Číny a z Bulharska, jsou české výrobky jednoznačně na nejvyšší úrovni. Podíl na tom mají bezesporu také konstruktéři a technologové Unikovu. IKEA jim částečně umožňuje výrobek doladit a zvolit vlastní technologický postup. A to jsou aspekty, které ovlivňují jeho výslednou kvalitu.
Produkce pro severského nábytkářského giganta tvoří zhruba čtyři pětiny výroby Unikovu, který má samozřejmě i vlastní výrobní program. Jsou to křesla a zahradní nábytek, jež prodává v Česku a na Slovensku pod vlastní značkou prostřednictvím podnikové prodejny a e-shopu. „Snažíme se zachovat pevnost a kvalitu. Považujeme se za tradičního českého výrobce, vyrábíme z poctivého materiálu, který upravujeme zinkováním a komaxitováním, a chceme být jedineční právě špičkovou kvalitou,“ konstatuje manažer. Část výroby tvoří také dodávky nerezových produktů pro Jihomoravskou armaturku a zakázková výroba pro další zadavatele. Prostřednictvím všech těchto zákazníků se výrobky bzenecké firmy dostávají do celého světa.
Článek vyšel v časopise Trade News.