Krok za krokem ke stále vyšší úrovni služeb
Počátky firmy sahají až do roku 1993. Po svém návratu z ciziny ji založil současný majitel Jindřich Staněk. Jak říká, jeho volba byla jasná. „Odmalička jsem miloval auta a motocykly. Narodil jsem se ve Strakonicích, kde se motocykly vyráběly a byly součástí našeho života,“ popisuje začátky a dodává: „Začínali jsme v malé dílně, bývalé stodole, předělané na tehdy poměrně moderní autoservis.“
Malá dílna ale postupně ambicím majitele přestala vyhovovat, firma rostla a zdokonalovala své služby. Výstavba prvního autosalonu pro nová vozidla odstartovala v roce 1999 v malé obci Nebřehovice u Strakonic. V roce 2001 se podařilo dílo dokončit a zároveň s tím započala nová etapa v historii firmy: začal zde fungovat autosalon značky Renault. Uplynulo dalších pět let a HS Auto Staněk rozšířila územní působnost otevřením druhého autosalonu Renault, tentokrát v Písku. Rozvoj pak pokračoval obohacením portfolia o značky Kia a Dacia v roce 2014. Nejnovějším přírůstkem v nabídce jsou od roku 2019 motocykly značky KTM.
Investic není nikdy dost
Objem prodaných vozů stále narůstal, v letech 2001 až 2021 společnost prodala více než 7500 nových a ojetých vozů. Nadešel čas k dalšímu kroku, a tím se stalo vybudování nového moderního autosalonu v Písku, do nějž byl přesunut prodej značek Kia a Dacia. Současně tak vznikl i větší prostor pro prodej motocyklů, který chce Jindřich Staněk dále rozvíjet a značku KTM zastupovat i oficiálně jako autorizovaný dealer pro region jihozápad. Nové prodejní místo splňuje nové standardy udržitelnosti Kia v rámci konceptu tzv. zeleného dealerství. Budova o rozloze 700 metrů čtverečních je vytápěna pomocí tepelných čerpadel typu vzduch–vzduch a osvětlení vnitřních i venkovních prostor zajišťují vysoce úsporná LED světla s nastavitelnou intenzitou. V exteriéru je hlavní část parkovacích stání zatravněna.
Tento moderní autosalon vybudovala HS Auto Staněk s využitím finančních zdrojů z programu Expanze NRB. Proč si zvolili právě tuto cestu a jaké s bankou mají zkušenosti? „S NRB (tehdejší ČMZRB) spolupracujeme již od roku 2007, kdy jsme využili finanční zdroje z programu Progres na dobudování servisních prostor autosalonu ve Strakonicích. V té době to byla významná pomoc. Bez kapitálového zajištění bylo prakticky nemožné získat komerční, investiční úvěr v potřebné výši. Jsou to právě malé a střední podniky našeho typu, které tento přístup ke kapitálovému zajištění nemají. Ručí za ně tedy stát prostřednictvím NRB,“ vysvětluje Jindřich Staněk.
Podle jeho názoru bude podpora malého a středního podnikání v následujících letech naprosto klíčová a ve své firmě plánuje využívat služby banky i v budoucnu: „Budeme sledovat, jaké programy stát prostřednictvím NRB nabízí, a budeme se snažit veškeré podpory maximálně využít.“
Silné stránky české firmy rodinného typu
HS Auto Staněk dnes funguje jako takzvaný multibrand. Zastupuje tři značky, které se svou filozofií odlišují. Díky této kombinaci je možné oslovit větší skupinu klientů. Stále si udržuje charakter firmy rodinného typu, jehož výhodou je určitě flexibilita v rozhodování. „Každý rok je originál, změny jsou na denním pořádku. Jsme schopni rychle reagovat i na překotné změny, což se nyní děje,“ potvrzuje svou zkušenost majitel, nicméně dodává: „Na druhou stranu přirozená odpovědnost za zaměstnance a vybudovaný majetek s sebou nese určité mentální a fyzické vytížení.“
***
Článek vyšel v časopise Trade News a na itradenews.cz.