Český trh si pro rozšíření svých aktivit vybrala jedna zahraniční společnost zabývající se chemickým čistěním, recyklací a rafinací kovů používaných v různých průmyslových odvětvích. Měla v oboru velké zkušenosti a ze strategických důvodů potřebovala svůj provoz umístit i do střední Evropy. „Postavili jsme jim halu na míru a domluvili jsme se s nimi na dlouhodobém pronájmu. Po celou dobu jsme tedy vlastníkem celého výrobního areálu byli my,“ vzpomíná Jiří Turek.
„Jenže asi po pěti letech se rozhodli, že český trh opustí, a smlouvu nám vypověděli,“ dodává vzápětí. Jeho developerská společnost se tak dostala do situace, kdy buď měla možnost nést na svých bedrech poměrně vysoké náklady spojené s celým výrobním areálem, který vlastně nebylo možné využít pro jiný obor než právě chemický průmysl, a s danou společností se několik let soudit, anebo se s ní pokusit domluvit a zkusit na její podnikání navázat.
„Neměli jsme vlastně co ztratit, rizika byla velká na obě strany. A přestože jsem si nikdy nedokázal představit, že bych podnikal zrovna v tomto oboru, chemie rozhodně na škole nepatřila k mým oblíbeným předmětům, rozhodl jsem se do toho jít. Dostal jsem doporučení na Kristinu Prokšovou, osobu velice zdatnou v zahraničním obchodě a spolu jsme se domluvili na podmínkách přípravy projektu. Prostě jsem věřil, že je to dobrý nápad,“ vypráví pan Turek a pokračuje: „Dle obchodní dohody byla založena účelová společnost, která se později přejmenovala právě na Pure Bohemia, byl dán dohromady tým lidí a vloženy finanční prostředky nutné k samotnému rozjezdu.“
Umění obchodu a zlaté české ručičky
A právě onen tým lidí, který Pure Bohemia svedla dohromady, se stal pro její další osud klíčový. Na jedné straně šlo o nesmírně nadané chemiky z VŠCHT, kteří dokázali navázat na dosavadní chemické postupy a rozpracovat nové, a na straně druhé o tým obchodníků v čele právě s Kristinou Prokšovou, jimž se pouze během několika měsíců podařilo začít vydělávat peníze a dostat firmu do kladných čísel.
Přestože pan Turek přiznává, že v průběhu svého podnikání zažil ještě větší překážky, rozjezd společnosti Pure Bohemia mu ale rozhodně v klidu spát nedovolil. „Bylo to těžké. Vznikla tady ‚nějaká’ firma, bez historie, která potřebovala získat velké zakázky. Dodnes Kristinu obdivuju, jak dokázala nastoupit před manažery velkých zahraničních firem a přesvědčit je, aby to s námi zkusili. A když se tohle podařilo, věděl jsem, že máme vyhráno. Lidé z VŠCHT jsou velice nadaní a mají zlaté ruce, pokud něco neumí, tak to vymyslí a jsou neuvěřitelně precizní. Takže jsme pak už jen slýchali samé pozitivní ohlasy ze stran klientů a dostávali další a další práci,“ usmívá se pan Turek.
K novým zakázkám firmě Pure Bohemia pomohla také Českomoravská záruční a rozvojová banka. Díky záruce, kterou od ní získala, se jí totiž podařilo začlenit výrobní areál u Loun do svého vlastnictví. „Když podnikáte se zahraničními firmami a máte obyčejné s. r. o., tak musíte počítat s tím, že si vás budou pravidelně prověřovat. Potřebovali jsme proto, aby hala skutečně patřila nám, a to by se nám bez záruky nepodařilo. Díky ní jsme se postupně postavili na vlastní nohy a rozšířili jsme množství zakázek, protože jsme tak pro naše odběratele mnohem čitelnější.“
Dobývání světa
Společnost Pure Bohemia dnes pracuje především pro klienty ze západní Evropy. „Přestože jsme česká firma, soustřeďujeme se spíše na západní trh. Zakázky od tuzemských společností nám přináší jen 15–20 procent našich celkových tržeb. Naopak největší podíl na obratu tvoří hlavně kontrakty z Německa, Belgie, Holandska a Velké Británie. S klienty z těchto zemí spolupracujeme dlouhodobě, občas se nám ale podaří získat i zakázky ze Singapuru, Číny či Thajska,“ přibližuje obchodní aktivity společnosti Jiří Turek.
Další kroky této české firmy podnikající v chemickém průmyslu a těžící hlavně z poctivě odvedené práce a příznivých provozních nákladů by měly směřovat mimo evropský kontinent. Společnost zvažuje svoji expanzi do Austrálie. Prvním mezikrokem se tak stalo založení dceřiné firmy Pure World a pobočky ve Velké Británii. „Spojené království má s touto zemí historicky navázané vztahy, a pokud nemáte velký balík peněz, musíte jít cestou přirozeného obchodu,“ vysvětluje pan Turek.
Prozatím čtyřletá historie společnosti Pure Bohemia naznačuje, že má firma dobře nakročeno. Pro příští roky má nasmlouvané zakázky a každoročně navyšuje tržby o 10 až 20 procent, a to víceméně se stejným týmem lidí. „Když jsme se před těmi čtyřmi lety potkali s Kristinou, vůbec jsme nevěděli, jestli se tento projekt povede. Ale asi je to o tom pozitivním myšlení a přístupu k práci. My věříme tomu, co děláme. A když něčemu věříte a chcete něčeho dosáhnout, tak toho dosáhnete. Tak to prostě funguje,“ uzavírá pan Turek.